Uplatnění metod RWCT v dílně čtení a rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Uplatnění metod RWCT v dílně čtení a rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Aplikovaná improvizace ve výuce – flexibilita a kreativita v komunikaci

Získejte praktické dovednosti a inspiraci, jak efektivně využít moderní metody RWCT (V-CH-D, Předvídání, Vennův diagram, Rybí kost, Pětilístek a další) při práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Naučíte se, jak zaujmout děti, rozvíjet jejich kritické myšlení a podpořit porozumění textu. Prakticky si vyzkoušíte osvědčené metody a odnesete si konkrétní návrhy lekcí, které obohatí Vaše hodiny čtení. Objevíte, jak propojit čtení s tvořivými a zábavnými aktivitami, které motivují i méně nadšené čtenáře. Seminář Vám přinese nejen nové profesní nástroje, ale také radost z objevování nových způsobů, jak děti inspirovat k lásce ke čtení. 

Účastníci si odnesou nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, pracovní listy a návrhy na aktivity, které budou moci ihned využít při výuce.

„Mám vášeň učit děti, aby se staly čtenáři. Aby byly s knihou rády, nikoli stresovány.“

Roald Dahl, britský spisovatel

Získejte praktické dovednosti a inspiraci, jak efektivně využít moderní metody RWCT (V-CH-D, Předvídání, Vennův diagram, Rybí kost, Pětilístek a další) při práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Naučíte se, jak zaujmout děti, rozvíjet jejich kritické myšlení a podpořit porozumění textu. Prakticky si vyzkoušíte osvědčené metody a odnesete si konkrétní návrhy lekcí, které obohatí Vaše hodiny čtení. Objevíte, jak propojit čtení s tvořivými a zábavnými aktivitami, které motivují i méně nadšené čtenáře. Seminář Vám přinese nejen nové profesní nástroje, ale také radost z objevování nových způsobů, jak děti inspirovat k lásce ke čtení. 

Účastníci si odnesou nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, pracovní listy a návrhy na aktivity, které budou moci ihned využít při výuce.

„Mám vášeň učit děti, aby se staly čtenáři. Aby byly s knihou rády, nikoli stresovány.“

Roald Dahl, britský spisovatel

Získejte praktické dovednosti a inspiraci, jak efektivně využít moderní metody RWCT (V-CH-D, Předvídání, Vennův diagram, Rybí kost, Pětilístek a další) při práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Naučíte se, jak zaujmout děti, rozvíjet jejich kritické myšlení a podpořit porozumění textu. Prakticky si vyzkoušíte osvědčené metody a odnesete si konkrétní návrhy lekcí, které obohatí Vaše hodiny čtení. Objevíte, jak propojit čtení s tvořivými a zábavnými aktivitami, které motivují i méně nadšené čtenáře. Seminář Vám přinese nejen nové profesní nástroje, ale také radost z objevování nových způsobů, jak děti inspirovat k lásce ke čtení. 

Účastníci si odnesou nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, pracovní listy a návrhy na aktivity, které budou moci ihned využít při výuce.

„Mám vášeň učit děti, aby se staly čtenáři. Aby byly s knihou rády, nikoli stresovány.“

Roald Dahl, britský spisovatel


To embed a website or widget, add it to the properties panel.
Obsah Kurzu
Obsah Kurzu

Společně se zaměříme jak na teoretickou, tak na praktickou stránku přípravy a realizace zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení a rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ.

Blok: Teoretické základy – V této části se zaměříme na důležité teoretické poznatky a základní principy dílny čtení, čtenářské gramotnosti a metody RWCT.

Čtenářská gramotnost:

  • Probereme, co zahrnuje čtenářská gramotnost a jak podporuje rozvoj klíčových kompetencí žáků.

  • Dozvíte se, proč je čtenářská gramotnost klíčová pro celoživotní vzdělávání.

  • Objevíte, jak čtenářská gramotnost přispívá k rozvoji kritického myšlení, kreativity a porozumění světu.

  • Dílna čtení a její fáze:

  • Naučíme se, jaké jsou hlavní fáze dílny čtení – příprava, motivace, samotné čtení, reflexe a sdílení.

  • Ukážeme si, jak plánovat dílny čtení tak, aby odpovídaly potřebám žáků na 1. stupni ZŠ.

  • Probereme, jak podporovat samostatnost a zapojení dětí při čtení.

Metody RWCT:

  • Dozvíte se, co jsou metody RWCT a jak pomáhají rozvíjet čtenářské dovednosti a kritické myšlení.

Objevíte konkrétní metody:

  • V-CH-D (Vím, Chci se dozvědět, Dozvěděl/a jsem se) – strukturovaný přístup k aktivnímu čtení.

  • Předvídání – podpora čtenářského zapojení prostřednictvím odhadování děje.

  • Vennův diagram – vizualizace vztahů a rozdílů mezi informacemi.

  • Rybí kost – analýza příčin a následků.

  • Pětilístek – shrnutí hlavních myšlenek a pocitů z textu.

2. Blok: Praktické uplatnění metod RWCT v dílně čtení – v této části se zaměříme na praktické využití metod RWCT při práci s dětmi.

  • Plánování a realizace dílny čtení:

  • Probereme, jak vybrat vhodné texty pro různé věkové skupiny.

  • Naučíme se zapojit metody RWCT do všech fází dílny čtení.

  • Ukážeme si, jak kombinovat různé metody pro maximální zapojení žáků.

Praktické vyzkoušení metod:

  • V-CH-D na úvod a strukturování práce s textem.

  • Předvídání jako způsob motivace a zkoumání textu.

  • Vennův diagram pro srovnání dvou postav nebo událostí z textu.

  • Rybí kost pro analýzu problému nebo příběhové situace.

  • Pětilístek jako kreativní reflexi a shrnutí čtení.

  • Společně vytvoříme modelovou lekci s využitím těchto metod.

Reflexe a přenos do praxe:

  • Získáte konkrétní tipy na zdroje textů a pomůcek pro dílny čtení.

  • Naučíme se přizpůsobovat metody potřebám jednotlivých žáků.

  • Odnesete si inspiraci pro vedení čtenářských aktivit a konkrétní materiály k využití ve třídě.

Společně se zaměříme jak na teoretickou, tak na praktickou stránku přípravy a realizace zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení a rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ.

Blok: Teoretické základy – V této části se zaměříme na důležité teoretické poznatky a základní principy dílny čtení, čtenářské gramotnosti a metody RWCT.

Čtenářská gramotnost:

  • Probereme, co zahrnuje čtenářská gramotnost a jak podporuje rozvoj klíčových kompetencí žáků.

  • Dozvíte se, proč je čtenářská gramotnost klíčová pro celoživotní vzdělávání.

  • Objevíte, jak čtenářská gramotnost přispívá k rozvoji kritického myšlení, kreativity a porozumění světu.

  • Dílna čtení a její fáze:

  • Naučíme se, jaké jsou hlavní fáze dílny čtení – příprava, motivace, samotné čtení, reflexe a sdílení.

  • Ukážeme si, jak plánovat dílny čtení tak, aby odpovídaly potřebám žáků na 1. stupni ZŠ.

  • Probereme, jak podporovat samostatnost a zapojení dětí při čtení.

Metody RWCT:

  • Dozvíte se, co jsou metody RWCT a jak pomáhají rozvíjet čtenářské dovednosti a kritické myšlení.

Objevíte konkrétní metody:

  • V-CH-D (Vím, Chci se dozvědět, Dozvěděl/a jsem se) – strukturovaný přístup k aktivnímu čtení.

  • Předvídání – podpora čtenářského zapojení prostřednictvím odhadování děje.

  • Vennův diagram – vizualizace vztahů a rozdílů mezi informacemi.

  • Rybí kost – analýza příčin a následků.

  • Pětilístek – shrnutí hlavních myšlenek a pocitů z textu.

2. Blok: Praktické uplatnění metod RWCT v dílně čtení – v této části se zaměříme na praktické využití metod RWCT při práci s dětmi.

  • Plánování a realizace dílny čtení:

  • Probereme, jak vybrat vhodné texty pro různé věkové skupiny.

  • Naučíme se zapojit metody RWCT do všech fází dílny čtení.

  • Ukážeme si, jak kombinovat různé metody pro maximální zapojení žáků.

Praktické vyzkoušení metod:

  • V-CH-D na úvod a strukturování práce s textem.

  • Předvídání jako způsob motivace a zkoumání textu.

  • Vennův diagram pro srovnání dvou postav nebo událostí z textu.

  • Rybí kost pro analýzu problému nebo příběhové situace.

  • Pětilístek jako kreativní reflexi a shrnutí čtení.

  • Společně vytvoříme modelovou lekci s využitím těchto metod.

Reflexe a přenos do praxe:

  • Získáte konkrétní tipy na zdroje textů a pomůcek pro dílny čtení.

  • Naučíme se přizpůsobovat metody potřebám jednotlivých žáků.

  • Odnesete si inspiraci pro vedení čtenářských aktivit a konkrétní materiály k využití ve třídě.

Vzdělávací cíle:
Vzdělávací cíle:

Seminář umožní pedagogům 1. stupně ZŠ získat nejen teoretický základ, ale především praktické návody, postupy a inspiraci pro tvorbu zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení na 1. stupni ZŠ.

V oblasti rozvoje kompetencí účastníků:

  • Naučíte se efektivně plánovat, realizovat a vést dílny psaní v souladu s požadavky nového RVP a ŠVP.

  • Osvojíte si konkrétní metody RWCT a jejich uplatnění při práci s texty.

  • Porozumíte lépe principům rozvoje čtenářské gramotnosti a jejímu významu pro výuku na 1. stupni ZŠ.

  • Získáte znalosti a nové dovednosti, jak zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi a jak posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

V oblasti podpory výuky čtenářské gramotnosti psaní dodat účastníkům praktické návody a postupy jak:

  • Zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi.

  • Posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

  • V oblasti praktického přínosu pro každodenní praxi:

  • Získáte konkrétní inspiraci pro práci s texty a metodami RWCT.

  • Naučíte se efektivně zapojit metody RWCT do běžné výuky čtení.

  • Budete schopni přenést získané poznatky a dovednosti do každodenní pedagogické praxe.

Seminář umožní pedagogům 1. stupně ZŠ získat nejen teoretický základ, ale především praktické návody, postupy a inspiraci pro tvorbu zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení na 1. stupni ZŠ.

V oblasti rozvoje kompetencí účastníků:

  • Naučíte se efektivně plánovat, realizovat a vést dílny psaní v souladu s požadavky nového RVP a ŠVP.

  • Osvojíte si konkrétní metody RWCT a jejich uplatnění při práci s texty.

  • Porozumíte lépe principům rozvoje čtenářské gramotnosti a jejímu významu pro výuku na 1. stupni ZŠ.

  • Získáte znalosti a nové dovednosti, jak zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi a jak posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

V oblasti podpory výuky čtenářské gramotnosti psaní dodat účastníkům praktické návody a postupy jak:

  • Zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi.

  • Posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

  • V oblasti praktického přínosu pro každodenní praxi:

  • Získáte konkrétní inspiraci pro práci s texty a metodami RWCT.

  • Naučíte se efektivně zapojit metody RWCT do běžné výuky čtení.

  • Budete schopni přenést získané poznatky a dovednosti do každodenní pedagogické praxe.

Mgr. Irena Hudcová, MBA
Mgr. Irena Hudcová, MBA

Pro koho je kurz určen:

  • Ředitelé školy a školských zařízení

  • Učitelé MŠ

  • Učitelé 1. stupně ZŠ 

  • Učitelé 2. stupně ZŠ

  • Učitelé SŠ 

  • Učitelé ZUŠ a SUŠ

  • Pedagogové volného času               

  • Vychovatelé školských zařízení 

  • Učitelé speciálních škol  Asistenti pedagoga

Termíny:

Bude upřesněno

Cena: 1.950 Kč bez DPH na účastníka, Seminář je možné financovat z OP JAK, v případě semináře pro celou sborovnu cena dohodou

Hodinová dotace: 8 hodin, 2 bloky po 4 hodinách

Připojte se k nám a posuňte své znalosti a dovednosti na novou úroveň!

Registrujte se na tento kurz

Připojte se k nám a posuňte své znalosti a dovednosti na novou úroveň!

Přihlaste se k odběru našich novinek a zůstaňte v obraze! Stačí nám Váš email a už vám nic ze světa Rozvojmentu neunikne!

Váš email:

KONTAKT

Rozvojment s.r.o.

IČO: 17422477

telefon: + 420 774 424 490

email: info@rozvojment.cz

Rozvojment 2025

ROZVOJMENT

Přihlaste se k odběru našich novinek a zůstaňte v obraze! Stačí nám Váš email a už vám nic ze světa Rozvojmentu neunikne!

Váš email:

KONTAKT

Rozvojment s.r.o.

IČO: 17422477

telefon: 774 424 490

email: info@rozvojment.cz

Rozvoment 2025