Uplatnění metod RWCT v dílně čtení a rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Uplatnění metod RWCT v dílně čtení a rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Aplikovaná improvizace ve výuce – flexibilita a kreativita v komunikaci

Získejte praktické dovednosti a inspiraci, jak efektivně využít moderní metody RWCT (V-CH-D, Předvídání, Vennův diagram, Rybí kost, Pětilístek a další) při práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Naučíte se, jak zaujmout děti, rozvíjet jejich kritické myšlení a podpořit porozumění textu. Prakticky si vyzkoušíte osvědčené metody a odnesete si konkrétní návrhy lekcí, které obohatí Vaše hodiny čtení. Objevíte, jak propojit čtení s tvořivými a zábavnými aktivitami, které motivují i méně nadšené čtenáře. Seminář Vám přinese nejen nové profesní nástroje, ale také radost z objevování nových způsobů, jak děti inspirovat k lásce ke čtení. 

Účastníci si odnesou nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, pracovní listy a návrhy na aktivity, které budou moci ihned využít při výuce.

„Mám vášeň učit děti, aby se staly čtenáři. Aby byly s knihou rády, nikoli stresovány.“

Roald Dahl, britský spisovatel

Získejte praktické dovednosti a inspiraci, jak efektivně využít moderní metody RWCT (V-CH-D, Předvídání, Vennův diagram, Rybí kost, Pětilístek a další) při práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Naučíte se, jak zaujmout děti, rozvíjet jejich kritické myšlení a podpořit porozumění textu. Prakticky si vyzkoušíte osvědčené metody a odnesete si konkrétní návrhy lekcí, které obohatí Vaše hodiny čtení. Objevíte, jak propojit čtení s tvořivými a zábavnými aktivitami, které motivují i méně nadšené čtenáře. Seminář Vám přinese nejen nové profesní nástroje, ale také radost z objevování nových způsobů, jak děti inspirovat k lásce ke čtení. 

Účastníci si odnesou nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, pracovní listy a návrhy na aktivity, které budou moci ihned využít při výuce.

„Mám vášeň učit děti, aby se staly čtenáři. Aby byly s knihou rády, nikoli stresovány.“

Roald Dahl, britský spisovatel

Získejte praktické dovednosti a inspiraci, jak efektivně využít moderní metody RWCT (V-CH-D, Předvídání, Vennův diagram, Rybí kost, Pětilístek a další) při práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Naučíte se, jak zaujmout děti, rozvíjet jejich kritické myšlení a podpořit porozumění textu. Prakticky si vyzkoušíte osvědčené metody a odnesete si konkrétní návrhy lekcí, které obohatí Vaše hodiny čtení. Objevíte, jak propojit čtení s tvořivými a zábavnými aktivitami, které motivují i méně nadšené čtenáře. Seminář Vám přinese nejen nové profesní nástroje, ale také radost z objevování nových způsobů, jak děti inspirovat k lásce ke čtení. 

Účastníci si odnesou nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti, pracovní listy a návrhy na aktivity, které budou moci ihned využít při výuce.

„Mám vášeň učit děti, aby se staly čtenáři. Aby byly s knihou rády, nikoli stresovány.“

Roald Dahl, britský spisovatel

Obsah Kurzu
Obsah Kurzu

Společně se zaměříme jak na teoretickou, tak na praktickou stránku přípravy a realizace zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení a rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ.

Blok: Teoretické základy – V této části se zaměříme na důležité teoretické poznatky a základní principy dílny čtení, čtenářské gramotnosti a metody RWCT.

Čtenářská gramotnost:

  • Probereme, co zahrnuje čtenářská gramotnost a jak podporuje rozvoj klíčových kompetencí žáků.

  • Dozvíte se, proč je čtenářská gramotnost klíčová pro celoživotní vzdělávání.

  • Objevíte, jak čtenářská gramotnost přispívá k rozvoji kritického myšlení, kreativity a porozumění světu.

  • Dílna čtení a její fáze:

  • Naučíme se, jaké jsou hlavní fáze dílny čtení – příprava, motivace, samotné čtení, reflexe a sdílení.

  • Ukážeme si, jak plánovat dílny čtení tak, aby odpovídaly potřebám žáků na 1. stupni ZŠ.

  • Probereme, jak podporovat samostatnost a zapojení dětí při čtení.

Metody RWCT:

  • Dozvíte se, co jsou metody RWCT a jak pomáhají rozvíjet čtenářské dovednosti a kritické myšlení.

Objevíte konkrétní metody:

  • V-CH-D (Vím, Chci se dozvědět, Dozvěděl/a jsem se) – strukturovaný přístup k aktivnímu čtení.

  • Předvídání – podpora čtenářského zapojení prostřednictvím odhadování děje.

  • Vennův diagram – vizualizace vztahů a rozdílů mezi informacemi.

  • Rybí kost – analýza příčin a následků.

  • Pětilístek – shrnutí hlavních myšlenek a pocitů z textu.

2. Blok: Praktické uplatnění metod RWCT v dílně čtení – v této části se zaměříme na praktické využití metod RWCT při práci s dětmi.

  • Plánování a realizace dílny čtení:

  • Probereme, jak vybrat vhodné texty pro různé věkové skupiny.

  • Naučíme se zapojit metody RWCT do všech fází dílny čtení.

  • Ukážeme si, jak kombinovat různé metody pro maximální zapojení žáků.

Praktické vyzkoušení metod:

  • V-CH-D na úvod a strukturování práce s textem.

  • Předvídání jako způsob motivace a zkoumání textu.

  • Vennův diagram pro srovnání dvou postav nebo událostí z textu.

  • Rybí kost pro analýzu problému nebo příběhové situace.

  • Pětilístek jako kreativní reflexi a shrnutí čtení.

  • Společně vytvoříme modelovou lekci s využitím těchto metod.

Reflexe a přenos do praxe:

  • Získáte konkrétní tipy na zdroje textů a pomůcek pro dílny čtení.

  • Naučíme se přizpůsobovat metody potřebám jednotlivých žáků.

  • Odnesete si inspiraci pro vedení čtenářských aktivit a konkrétní materiály k využití ve třídě.

Společně se zaměříme jak na teoretickou, tak na praktickou stránku přípravy a realizace zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení a rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ.

Blok: Teoretické základy – V této části se zaměříme na důležité teoretické poznatky a základní principy dílny čtení, čtenářské gramotnosti a metody RWCT.

Čtenářská gramotnost:

  • Probereme, co zahrnuje čtenářská gramotnost a jak podporuje rozvoj klíčových kompetencí žáků.

  • Dozvíte se, proč je čtenářská gramotnost klíčová pro celoživotní vzdělávání.

  • Objevíte, jak čtenářská gramotnost přispívá k rozvoji kritického myšlení, kreativity a porozumění světu.

  • Dílna čtení a její fáze:

  • Naučíme se, jaké jsou hlavní fáze dílny čtení – příprava, motivace, samotné čtení, reflexe a sdílení.

  • Ukážeme si, jak plánovat dílny čtení tak, aby odpovídaly potřebám žáků na 1. stupni ZŠ.

  • Probereme, jak podporovat samostatnost a zapojení dětí při čtení.

Metody RWCT:

  • Dozvíte se, co jsou metody RWCT a jak pomáhají rozvíjet čtenářské dovednosti a kritické myšlení.

Objevíte konkrétní metody:

  • V-CH-D (Vím, Chci se dozvědět, Dozvěděl/a jsem se) – strukturovaný přístup k aktivnímu čtení.

  • Předvídání – podpora čtenářského zapojení prostřednictvím odhadování děje.

  • Vennův diagram – vizualizace vztahů a rozdílů mezi informacemi.

  • Rybí kost – analýza příčin a následků.

  • Pětilístek – shrnutí hlavních myšlenek a pocitů z textu.

2. Blok: Praktické uplatnění metod RWCT v dílně čtení – v této části se zaměříme na praktické využití metod RWCT při práci s dětmi.

  • Plánování a realizace dílny čtení:

  • Probereme, jak vybrat vhodné texty pro různé věkové skupiny.

  • Naučíme se zapojit metody RWCT do všech fází dílny čtení.

  • Ukážeme si, jak kombinovat různé metody pro maximální zapojení žáků.

Praktické vyzkoušení metod:

  • V-CH-D na úvod a strukturování práce s textem.

  • Předvídání jako způsob motivace a zkoumání textu.

  • Vennův diagram pro srovnání dvou postav nebo událostí z textu.

  • Rybí kost pro analýzu problému nebo příběhové situace.

  • Pětilístek jako kreativní reflexi a shrnutí čtení.

  • Společně vytvoříme modelovou lekci s využitím těchto metod.

Reflexe a přenos do praxe:

  • Získáte konkrétní tipy na zdroje textů a pomůcek pro dílny čtení.

  • Naučíme se přizpůsobovat metody potřebám jednotlivých žáků.

  • Odnesete si inspiraci pro vedení čtenářských aktivit a konkrétní materiály k využití ve třídě.

Vzdělávací cíle:
Vzdělávací cíle:

Seminář umožní pedagogům 1. stupně ZŠ získat nejen teoretický základ, ale především praktické návody, postupy a inspiraci pro tvorbu zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení na 1. stupni ZŠ.

V oblasti rozvoje kompetencí účastníků:

  • Naučíte se efektivně plánovat, realizovat a vést dílny psaní v souladu s požadavky nového RVP a ŠVP.

  • Osvojíte si konkrétní metody RWCT a jejich uplatnění při práci s texty.

  • Porozumíte lépe principům rozvoje čtenářské gramotnosti a jejímu významu pro výuku na 1. stupni ZŠ.

  • Získáte znalosti a nové dovednosti, jak zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi a jak posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

V oblasti podpory výuky čtenářské gramotnosti psaní dodat účastníkům praktické návody a postupy jak:

  • Zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi.

  • Posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

  • V oblasti praktického přínosu pro každodenní praxi:

  • Získáte konkrétní inspiraci pro práci s texty a metodami RWCT.

  • Naučíte se efektivně zapojit metody RWCT do běžné výuky čtení.

  • Budete schopni přenést získané poznatky a dovednosti do každodenní pedagogické praxe.

Seminář umožní pedagogům 1. stupně ZŠ získat nejen teoretický základ, ale především praktické návody, postupy a inspiraci pro tvorbu zajímavé, motivující a efektivní dílny čtení na 1. stupni ZŠ.

V oblasti rozvoje kompetencí účastníků:

  • Naučíte se efektivně plánovat, realizovat a vést dílny psaní v souladu s požadavky nového RVP a ŠVP.

  • Osvojíte si konkrétní metody RWCT a jejich uplatnění při práci s texty.

  • Porozumíte lépe principům rozvoje čtenářské gramotnosti a jejímu významu pro výuku na 1. stupni ZŠ.

  • Získáte znalosti a nové dovednosti, jak zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi a jak posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

V oblasti podpory výuky čtenářské gramotnosti psaní dodat účastníkům praktické návody a postupy jak:

  • Zlepšit schopnost žáků porozumět textu, kriticky myslet a tvořivě pracovat s informacemi.

  • Posílit u žáků schopnost reflexe, analýzy a propojení informací.

  • V oblasti praktického přínosu pro každodenní praxi:

  • Získáte konkrétní inspiraci pro práci s texty a metodami RWCT.

  • Naučíte se efektivně zapojit metody RWCT do běžné výuky čtení.

  • Budete schopni přenést získané poznatky a dovednosti do každodenní pedagogické praxe.

Mgr. Irena Hudcová, MBA
Mgr. Irena Hudcová, MBA

Mgr. Irena Hudcová, MBA, vystudovala Pedagogickou fakultu Ostravské univerzity, obor učitelství pro  1. stupeň ZŠ. Po úspěšné kariéře v obchodě a marketingu našla své naplnění v učitelské profesi a 20 let pracuje jako učitelka na ZŠ v Bílovci, 5 let je metodičkou pro 1. stupeň a 2 roky pracovala na pozici zástupce ředitele. V roce 2024 dokončila manažerské studium pro ředitele škol a získala titul MBA. Je autorkou celorepublikového projektu Příběh obrazu, aktivně se 5 let pracuje v projektu Pomáháme školám k úspěchu. Je nadšenou cestovatelkou a hrdou (i když ze začátku nedobrovolnou) milovnicí koček.

Mgr. Irena Hudcová, MBA, vystudovala Pedagogickou fakultu Ostravské univerzity, obor učitelství pro  1. stupeň ZŠ. Po úspěšné kariéře v obchodě a marketingu našla své naplnění v učitelské profesi a 20 let pracuje jako učitelka na ZŠ v Bílovci, 5 let je metodičkou pro 1. stupeň a 2 roky pracovala na pozici zástupce ředitele. V roce 2024 dokončila manažerské studium pro ředitele škol a získala titul MBA. Je autorkou celorepublikového projektu Příběh obrazu, aktivně se 5 let pracuje v projektu Pomáháme školám k úspěchu. Je nadšenou cestovatelkou a hrdou (i když ze začátku nedobrovolnou) milovnicí koček.

Pro koho je kurz určen:

  • Ředitelé školy a školských zařízení

  • Učitelé MŠ

  • Učitelé 1. stupně ZŠ 

  • Učitelé 2. stupně ZŠ

  • Učitelé SŠ 

  • Učitelé ZUŠ a SUŠ

  • Pedagogové volného času               

  • Vychovatelé školských zařízení 

  • Učitelé speciálních škol  Asistenti pedagoga

Termíny:

Bude upřesněno

Forma kurzu: Prezenční seminář

Cena: 1.950 Kč bez DPH na účastníka, Seminář je možné financovat z OP JAK, v případě semináře pro celou sborovnu cena dohodou

Hodinová dotace: 8 hodin, 2 bloky po 4 hodinách

Připojte se k nám a posuňte své znalosti a dovednosti na novou úroveň!

Připojte se k nám a posuňte své znalosti a dovednosti na novou úroveň!

Registrujte se na tento kurz

Pro koho je kurz určen:

  • Ředitelé školy a školských zařízení

  • Učitelé MŠ

  • Učitelé 1. stupně ZŠ 

  • Učitelé 2. stupně ZŠ

  • Učitelé SŠ 

  • Učitelé ZUŠ a SUŠ

  • Pedagogové volného času               

  • Vychovatelé školských zařízení 

  • Učitelé speciálních škol  Asistenti pedagoga

Termíny:

Bude upřesněno

Cena: 1.950 Kč bez DPH na účastníka, Seminář je možné financovat z OP JAK, v případě semináře pro celou sborovnu cena dohodou

Hodinová dotace: 8 hodin, 2 bloky po 4 hodinách

Připojte se k nám a posuňte své znalosti a dovednosti na novou úroveň!

Registrujte se na tento kurz

Přihlaste se k odběru našich novinek a zůstaňte v obraze! Stačí nám Váš email a už vám nic ze světa Rozvojmentu neunikne!

Váš email:

KONTAKT

Rozvojment s.r.o.

IČO: 17422477

telefon: + 420 774 424 490

email: info@rozvojment.cz

Rozvojment 2025

ROZVOJMENT

Přihlaste se k odběru našich novinek a zůstaňte v obraze! Stačí nám Váš email a už vám nic ze světa Rozvojmentu neunikne!

Váš email:

KONTAKT

Rozvojment s.r.o.

IČO: 17422477

telefon: 774 424 490

email: info@rozvojment.cz

Rozvoment 2025

Přihlaste se k odběru našich novinek a zůstaňte v obraze! Stačí nám Váš email a už vám nic ze světa Rozvojmentu neunikne!

Váš email:

KONTAKT

Rozvojment s.r.o.

IČO: 17422477

telefon: + 420 774 424 490

email: info@rozvojment.cz

Rozvojment 2025